Een verkoopmakelaar rekent meestal opstartkosten, promotiekosten, courtage en soms intrekkingskosten.
- Opstartkosten, tussen de € 350 en € 750.
- Advertentiekosten, tussen de € 50 en € 200 (afhankelijk van soort en hoeveelheid).
- Courtage, gemiddeld tussen de 1% à 2,5% van de verkoopprijs.
- Intrekkingskosten, doorgaans een vast bedrag variërend van € 250,- tot € 750,-. Niet elk kantoor brengt deze in rekening, controleer goed de opdracht tot dienstverlening.
Een makelaar adviseert óf de koper, óf de verkoper. Een makelaar in de functie van aankoopmakelaar is er om de belangen van de koper te behartigen. Hij heeft kennis van de lokale huizenmarkt, inzicht in data en weet waar jouw kansen liggen. Hij kan je helpen met het proces van een huis zoeken tot aan de sleuteloverdracht. Het is vaak ook mogelijk om de aankoopmakelaar alleen in te schakelen voor bijvoorbeeld de onderhandelingen.
Een aankoopmakelaar kost gemiddeld tussen de 1000 en 5000 euro, afhankelijk van wat de makelaar voor je doet. Heb je alleen hulp nodig bij de onderhandelingen? Dan betaal je minder dan als je het hele aankoopproces van zoeken tot sleuteloverdracht uitbesteedt. Deze investering betaalt zichzelf terug doordat de makelaar je veel tijd en uitzoekwerk uit handen neemt. Ook kan een aankoopmakelaar een lagere aankoopprijs voor je onderhandelen.
Kosten koper zijn de kosten die boven op de aankoopprijs van een woning komen. Dit zijn deels verplichte kosten, maar vaak krijg je ook te maken met aanvullende kosten. Die kun je helaas niet meefinancieren in de hypotheek. Een deel is echter wél aftrekbaar van de belasting. Je leest er alles over in dit artikel.
De verhuizing en het wonen in je volgende huis
Een verhuizing regelen is een hele klus. En wat komt er ook alweer bij kijken tijdens het eerste jaar in je nieuwe huis? Wij zorgen ervoor dat je niets vergeet.
Stel jezelf in ieder geval deze vragen voordat je gaat verhuizen naar je volgende huis
Hoe zorg je voor een soepele verhuizing? Doe je voordeel met deze vragen én antwoorden.
Na het oversluiten of afsluiten van een nieuwe hypotheek begint het pas echt: de verhuizing voorbereiden. Met de verkopers en notaris heb je de datum van de sleuteloverdracht afgesproken. Vanaf die dag kun je daadwerkelijk in je nieuwe woning. Ga je direct over, met inboedel en al? Of geef je jezelf wat tijd om te klussen en de woning meer naar je wens te maken? Maak hoe dan ook een checklist van zaken die je moet regelen: adreswijziging doorgeven aan bekenden en belangrijke instanties, abonnementen aanpassen, verzekeringen oversluiten en inpakken. Voor de daadwerkelijke oversteek kun je een verhuisbedrijf inschakelen.
Voor de nieuwe woning sluit je in ieder geval een opstalverzekering af. Ook de inboedelverzekering en de glasverzekering zijn noodzakelijk. Je kunt de verzekeringen uit de verkochte woning meenemen, maar de verzekeraar stelt wel een nieuwe premie en eventueel ook andere voorwaarden vast.
Sinds 2008 heeft iedere woning in Nederland een energielabel. Bij de verkoop van je woning ben je verplicht om een definitief energielabel aan te vragen. Doe je dat niet, dan riskeer je en boete van 170 euro. Een hoog energielabel kan een positief effect hebben op de verkoopprijs. Heeft je nieuwe koophuis een laag energielabel? Daar kun je wat aan doen met energiebesparende maatregelen. Denk aan dakisolatie, zonnepanelen of een warmtepomp. Deze zaken kun je financieren met je hypotheek. Wist je dat je tot maar liefst 106% van de woningwaarde kunt financieren als je het extra bedrag gebruikt voor energiebesparende maatregelen? Kun je van je nieuwe woning toch nog een energiezuinig thuis maken.
Van de betaalde hypotheekrente krijg je een deel terug. Over de WOZ-waarde van je huis betaal je juist belasting. En in het jaar van aankoop van de woning kun je een deel van de financieringskosten indienen bij de Belastingdienst. Daar krijg je een deel van terug. Een eigen woning heeft dus op verschillende manieren invloed op de belastingaangifte.
Het goed onderhouden van je koophuis kan een aardige kostenpost zijn. Maar het voorkomen van achterstallig onderhoud gaat je op termijn juist geld opleveren. Wel zo fijn om hier tijdig rekening mee te houden en geld opzij te zetten zodat je snel kunt handelen wanneer je huis toe is aan nieuw schilderwerk of een nieuwe cv-ketel. En er zijn meer kostenposten waar je rekening mee kunt houden. Denk aan onderhoud aan de dakgoten, de ramen, het platte/rieten dak, de mechanische ventilatie en de schoorsteen.
Begin met het uitzoeken van de financieringsmogelijkheden. Heb je genoeg spaargeld, of moet je er een extra lening voor afsluiten? Ga ook bij de gemeente na of je een vergunning nodig hebt voor de verbouwing. Vraag offertes op bij verschillende aannemers en kies er een waarbij ook de communicatie vlot verloopt. Je gaat tenslotte de komende periode veel contact hebben met elkaar. Besluit of je alles wilt uitbesteden of dat je een deel zelf kunt/wil doen.